onsdag 21 oktober 2015

Alla antas gilla musik

För ett par dagar sedan fick jag ett mail från en kulturarbetare som ville göra en dokumentär om spelmusik. 

"Jag undrar om jag kan få göra en kort intervju med dig? Om vilken musik du gillar, om du har någon favorit, mm."

Ganska snabbt förstod personen att jag kanske inte var rätt person att intervjua. Jag sa helt enkelt att jag inte gillar musik.

Jag har alltid haft känsliga öron. När jag var yngre så kämpade jag för att dölja det. Jag ville passa in och då måste man lyssna på musik. Det var i alla fall vad jag trodde. När jag blev äldre insåg att jag inte behövde passa in någonstans. Jag ska ju göra det JAG gillar. Nu lyssnar jag nästan aldrig på musik frivilligt. Jag föredrar helt enkelt när det är tyst. Men jag kan absolut tycka att en sång är bra ibland. Och jag kan njuta av att lyssna på den, men inte så länge. Efter kanske tio minuter brukar mina öron tycka att det mesta låter illa. 

Detta verkar dock väldigt svårt för andra att ta in. 

"Va???? Gillar du inte musik????"

Njae, jag gör väl inte det. 

Och är det inte underbart att vi gillar olika? Synd bara att jag spenderade massa tid på att passa in när jag var liten. Att vara introvert, inte gilla musik eller att resa - det är också ok :). Gör inte samma misstag. Vad du än gillar eller inte gillar så är det ok! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar