fredag 26 oktober 2012

Spelberoende, nej - matteberoende!

Det har varit mycket snack om spelberoende den sista tiden. Det har fått mig att fundera. Är jag matematikberoende? Jag jobbar med matte under dagarna och har ibland svårt att släppa det när jag kommer hem och sätter mig framför datorn för att jobba (med att spela starcraft). Mitt eventuella beroende stämmer bra överens med vad man motiverar spelberoende med.

1. Jag får positiv belöning gång på gång (när jag kommer på eller lär mig nya saker).
2. Jag har antagligen någon form av ADHD (alla har väl någon bokstavskombination numera?) och alltså har jag lättare att bli beroende.
3. Jag är en tävlingsperson och gillar att lösa problem, för att inte tala om kicken man får när man kommer på något riktigt häftigt.
4. Lagbaserade spel är mer beroendeframkallande, därför att då är det inte längre bara en själv som bestämmer när man ska spela.  Och jag som jobbar på matteprojekt med en kollega. Jag kan inte enväldigt bestämma över tiderna.
5. Tiden framför ett spel blir ofta längre än planerat. Jag vill inte ens tänka på hur länge jag kan fastna framför ett matematikproblem.
6. Matematiken går dessutom ut över mitt jobb som progamer.

 Vad ska jag göra? Vart ska jag vända mig? Jag har läst om stödgrupper för datorspelsberoende med finns det några stödgrupper för matematikberoende?

Hjälp!

3 kommentarer:

  1. Detta kommer nog bara göra dig deprimerad, men: Tänka kontrapositivt: känner du positiv belöning när du spelar StarCraft (när du vinner)? Finns det någon bokstavskombination (t.ex. ZvT) som gör att du känner att du har lättare att bli beroande? Känner du att multiplayer ger dig mindre kontroll över tiderna du spelar? Går progamingen ut över ditt jobb som matematiker?

    Jag har erfarat att analys är ett bra botemedel mot matematikberoende, likesom Windows 8 är ett bra botemedel mot spelberoande (hur var det, förresten?).

    SvaraRadera
  2. Haha :D Du kanske har rätt, zvt kan vara extra beroendeframkallande :P Windows 8, det var svårt att hitta i "menyerna" men efter att jag fixat mina inställningar spelade jag bara. Så jag måste testa mer innan jag kan ge en bra bedömning^^

    SvaraRadera
  3. http://www.helgo.net/gavel/sound/Matte%20Matik%20-%20Lasa%20matematik.mp3

    SvaraRadera