I Stockholm betalar man ca 800 kronor i månaden för att få åka hur mycket buss och tunnelbana man vill. För många är det ganska mycket pengar och har man väl spenderat dem vill man ju utnyttja det där månadskortet så mycket man bara kan, eller hur? Lite som frikortet inom sjukvården. Har man väl fått det kan man ju “passa på” att kolla upp den där ryggen som krånglat i några år.
Vill man åka tunnelbana i Hong Kong laddar man ett kort som man sedan drar när man påbörjar en resa och när man slutar åka. Från kortet dras olika summor beroende på hur långt man åker. Ett mycket bättre system i min mening. Varför då?
Jag tror att ett sådant system skulle kunna få några att röra på sig lite mer och samtidigt avlasta den fruktansvärt trånga kollektivtrafiken vi har i dag. Självklart kommer det finnas de som inte bryr sig ett skvatt om vad det kostar att åka. Men det kommer också finnas de som kanske går den där kilometern istället för att hoppa på en buss efter att ha åkt tunnelbana. Och hör och häpna, några kanske till och med skulle cykla 4 km istället för att ta tunnelbanan.
På cykel i ur och skur :) |
Men det kanske bara är Smålänningen i mig som talar?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar